fredag 20 april 2012

Pall av stubbar och virkad dyna

En lite annorlunda 2-års present till en liten kille.
Tre av stubbarna skall bli till pallar. Vi har marinerat dem i olja och raspat kanterna. Tanken är att de skall stå vid G:s kusins sandlåda. Som pallar. Eller små bord. Till dem har jag virkat tre dynor. En dyna av C:s gamla jeans. Och två dynor av lakansväv. Jag stod ute på altanen och rev dem. Flera grannar ropade upp till mig: "Vad är det du gör???"  Ja, nu vet ni! :-)



Dynorna virkade jag bara runt runt runt med fasta maskor. Svårt att skriva ett exakt mönster då det blir olika tjocklekar när  man river jeansen och lakansväven. Men jag började med att virka 6 fm runt en magisk ring med virknål 12. Både andra och tredje varvet virkade jag 2 fm i varje maska. Sen ökade jag helt enkelt när jag märkte att det behövdes. Det ser man genom att maskan på nålen drar åt höger. Då behövs en maska till i samma m som man nyss virkade i för att liksom komma i fas. Sen kan man ju markera var man gjort sina ökningar så man inte gör alla på samma sida av dynan hela tiden då blir det lite konstigt ;-)


Så bilden till vänster är ett ex då jag inte ökade utan bara virkade vidare. Bilden till höger, när det liksom drar, då virkade jag en till fm i samma m jag nyss virkat i. Det gick snabbt att virka just eftersom man inte behöver hålla räkningen när man skall öka, utan man märker det.

Skall bli kul att se om hela ölandsfamiljen uppskattar sina nya stubbar :-D. 2-åringen får faktiskt en annan present med. Så svårt att slå in stubbarna i ett paket. Virka med tygremsor av lakansväv eller jean är billigt. Brukar inte använd anågot mönster när jag virkar med tygremsor utan virkar på fri hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar