onsdag 4 juli 2012

Pippi på saft - flädersaft





För ett par dagar sedan gjorde jag rosenbladssaft efter recept hos HIldas hem.. Det var så kul och gott ,så jag fick mersmak. Den här gången blev det en skörd från egen tomt, inte grannens :-) Plundrade flädern på blommor. Jag googlade på flädersaft och alla recept var så omständiga, det skulle stå och dra i ett par dagar osv. Jag vill ju ha nu nu nu! Så jag gjorde samma process som rosenbladssaften.

Jag kokade upp 1 l vatten med 6 dl socker och 1 msk citroncyra, under omrörning. Sedan i med fläderblommorna. Efter 5 minuter drog jag kastrullen åt sidan så det fick stå och svalna. Efter det lyfte jag bort de största blombitarna med en gaffel och hällde försiktigt upp saften i glasflaskor (som mamma gett mig) genom "fylletratten", som silar bort de små skräpen. In med flaskorna i kylskåpet. När det är drickdags späder jag saften med hälften vatten ungefär. Och massa is!

Det blev jättegott. MEN jag tänker dra ned på sockret nästa gång. Jag viill nog mer ha det som en måltidsdryck. Inte så söt. :-D

Vi får se vad som härnäst står i tur, av trädgårdens frukter och bär, att bli till dryck :-D

3 kommentarer:

  1. Det låter jätte gott :)
    Jag måste fråga dina glas är jätte snygga vilket märke är det ?

    SvaraRadera
  2. Sia är märket, köpta på Nk Hemma men finns/fanns på Åhle´ns med såg jag. Denna är en större variant, det finns i vanlig storlek med :-D Jag älskar dem!!!

    SvaraRadera
  3. Jag är också så där med recept som tar lång tid. När man väl vill göra något är det ju för att man är sugen just då! Så det här var ju ett bättre tips. Flädersaft är ju gudomligt. Pressa i lite citronsaft så blir det syrligare. Och gott som tusan!

    SvaraRadera