torsdag 6 september 2012

Virkade snöbollsljuslyktor



Virknål: 3
Garn: Candy, Svarta Fåret

Första st på ett varv ersätts av 3 lm.
På varje varv (varv 2-8)  skall det vara 10 "popcorn"
För beskrivning till virkat popcorn, klicka här.

Lägg upp 30 lm och slut till en ring med en sm.

Varv 1: Vilka en lm, och därefter 30 fm. Slut med en sm i första lm på varvet.

Varv2: I var 3:e maska skall du virka ett "popcorn", och där emellan 3 lm. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet

Varv 3-8. Virka en sm så att du hamnar runt lm-kedjan mellan de två första popcornen. Virka ett popcorn runt varje lm-kedja, och 3 lm däremellan. Efter sista 3 lm, slut med en sm i första popcornet på varvet.

Varv 9.  Virka en lm, och sedan 2 fm runt varje lm-kedja och 1 fm i varje popcorn, Slut med en sm . ( 30 fm)

Varv 10. Virka fm hela varvet.

Klipp av tråden och fäst.

12 kommentarer:

  1. Snygga-precis som allt annat du gör.
    Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jättesöta, vad har du för sorts glas inuti? Nu har jag äntligen fått till en länk till dig, bättre sent än ..... Ha det bra, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är glaslyktor till yankee candles doftljus. Jag tror att det är "standardmått" på dem, har sett liknande på t.e.x Lagerhaus. Yttermåtten är: 5cm i diameter på botten, och 5,5 cm i diameter högst upp.

      Radera
  3. Hei! Så søte disse var. Skal nok prøve meg på noen sånne så de er klare til jul :) Takk for oppskrift og ha en fin kveld videre :)

    SvaraRadera
  4. Ah, vilket kul sätt att använda popcornen på! Jättefina och säkrerligen roliga att virka!
    // Sandra

    SvaraRadera
  5. Är det jag som är blind och inte ser? Hur gör man ett popcorn? Jättesöta lyktor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej det var jag som hade missat att länka till beskrivningen. Nu är det gjort, tack för att du uppmärksammade mig! :-)

      Radera
  6. Åååå så fina. Det kommer att bli ett projekt för mig att virka dessa till julbordet längre fram. :)

    SvaraRadera
  7. vilken storlek på virknål har du använt? ska genast testa dessa kul=)

    SvaraRadera
  8. Hej.
    Vad jag förstår använder du bara lm, fm. och sm och inga stolpar bara lm- kedjor som förbinder popcornen?popcornen i sig är väl ändock av stolpar?
    Med vänlig hälsning, Linda Hansson

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Vad jag förstår förekommer inga stolpar förutom de i själva popcornen. Emellan enskilda popcorn är luftmaskebågar?
    Med vänlig hälsning, Linda

    SvaraRadera